Novela zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov od 1.7.2024 a 1.1.2026

Blog

Základom spotrebnej dane pri tabakovej surovine je množstvo tabakovej suroviny vyjadrené v kilogramoch.

Základom spotrebnej dane pri tabakových výrobkoch je množstvo tabakových výrobkov vyjadrené v kilogramoch s výnimkou cigariet.

Základom spotrebnej dane pri cigaretách je počet kusov cigariet v spotrebiteľskom balení cigariet a cena cigariet uvedená na kontrolnej známke.

Základom spotrebnej dane pri bezdymovom tabakovom výrobku je hmotnosť tabaku v bezdymovom tabakovom výrobku vyjadrená v kilogramoch.

Sadzba spotrebnej  dane z tabakových výrobkov, tabakovej suroviny a bezdymového tabakového výrobku

Sadzba dane z tabakových výrobkov, tabakovej suroviny a bezdymového tabakového výrobku sa v období od 1. februára 2024 ustanovuje takto:

  • Sadzba spotrebnej dane z bezdymového tabakového výrobku je 211,30 eur/kg.
  • Sadzba spotrebnej dane na tabakovú surovinu je 139,00 eura/kg – predtým 101,39 eur
  • Sadzba spotrebnej dane z tabakových výrobkov okrem cigariet je ustanovená takto:
    • cigary, cigarky 89,30 eura/kg predtým 89,30 eur/kg
    • pre tabak vo výške 139,00 eura/kg – predtým 101,39 eur-
  • Sadzba spotrebnej dane z bezdymového tabakového výrobku je 211,30 eur/kg
  • Sadzba spotrebnej dane z cigariet je ustanovená takto:
  • kombinovaná sadzba spotrebnej dane:-
    • špecifická časť vo výške 91,30 eura/1 000 kusov cigariet- predtým 84,60 eur
    •  percentuálna časť 25 % z ceny cigariet.

Minimálna sadzba spotrebnej dane z cigariet je 148,00 eura/1 000 kusov cigariet.

Cieľom novely  zákona podľa predkladacej správy  je 

  • rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami, ktorými sú náplň do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúško a iný nikotínový výrobok,
  • zavedenie zdaňovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami podľa daňového kalendára v rokoch 2025/2027,
  • zavedenie označovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení a stanovenie lehoty na dopredaj výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami neoznačených kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení,
  • sprehľadnenie a kontrola obchodného reťazca s výrobkami súvisiacimi s tabakovými výrobkami a bezdymovými tabakovými výrobkami (evidencia obchodníkov – predajcov a distribútorov – platiteľov dane),
  • rozšírenie definície bezdymového tabakového výrobku o žuvací tabak a šnupavý tabak,
  • pokračovanie daňového kalendára pre tabakové výrobky v rokoch 2026/2028 v záujme lepšej predvídateľnosti, istoty a transparentnosti a zároveň aj lehoty na dopredaj jednotlivých tabakových výrobkov a
  • legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe.

Zmena prístupu k inovatívnym výrobkom z tabaku

Podľa dôvodovej správy z decembra 2023 k Zákonu o spotrebnej dani z tabakových výrobkov je cieľom zvýšenia sadzieb spotrebnej dane z tabakových výrobkov  stabilizovať daňové príjmy, zabrániť ich poklesu a zároveň dosiahnuť rovnováhu aj s cieľmi v oblasti ochrany zdravia obyvateľov, a to s vopred preddefinovaným zvyšovaním sadzieb dane na strednodobý časový horizont, čím sa vytvorí efektívny nástroj predvídateľnosti podnikateľského prostredia.

Inovatívne tabakové výrobky

Ministerstvo zdravotníctva v dôvodovej správe k zákonu uvádza :  Predmetom rozšírenie bodov zákona je rozšíriť kategóriu tabakových výrobkov o kategóriu zahrievaných tabakových výrobkov vzhľadom na zákaz uvádzať na trh tabakové výrobky s charakteristickou arómou alebo obsahujúce arómy v akýchkoľvek ich zložkách, ako napríklad vo filtroch, papieroch, baleniach, kapsuliach, alebo akékoľvek technické prvky umožňujúce zmenu vône alebo chuti dotknutých tabakových výrobkov alebo ich intenzity dymu, ktorý už existuje pre cigarety a tabak na vlastnoručné zhotovenie cigariet. Z rovnakých dôvodov sa v prípade zahrievaných tabakových výrobkov, pokiaľ ide o tabakové výrobky na fajčenie, nemôžu udeľovať výnimky z povinnosti uvádzať informačný odkaz a kombinované zdravotné varovania.

Spotreba nových, inovatívnych tabakových výrobkov na Slovensku každý rok rastie, a to v čoraz mladších vekových skupinách. Stávajú sa tak náhradami klasických tabakových výrobkov. "Z dôvodu ich zatiaľ krátkej existencie na trhu,  nie je možné v súčasnosti na základe dostupných dôkazov tvrdiť, že ide o výrobky, ktoré sú menej škodlivé, a to najmä pri nízkych vekových kategóriách, pri potencionálnom riziku budúcich verejných výdavkov na zdravotnú starostlivosť spojenú s užívaním týchto produktov. Naopak, ich užívanie nie je často spojené s vedomím potencionálne existujúcich zdravotných rizík v širokej verejnosti," upozornilo ministerstvo financií.

Daň sa pritom podľa Ministerstva financií  považuje za jeden z najúčinnejších nástrojov kontroly spotreby výrobkov spadajúcich do negatívnych externalít, a to najmä u mladšej populácie. Na výzvy spojené s novými produktmi má v krátkom čase reagovať aj Európska únia. "Pokiaľ ide o región V4, Poľsko v súčasnosti zdaňuje elektronické cigarety, Maďarsko elektronické cigarety a nikotínové vrecúška a Česko zdaňuje elektronické cigarety, nikotínové vrecúška, iné nikotínové výrobky, žuvací tabak a šnupavý tabak.

Vzrastajúca spotreba takýchto výrobkov bez účinnej kontroly znamená podľa MF aj vyššie riziko daňových únikov. Na základe údajov z eKasy od januára 2022 do decembra 2023 ich spotreba výrazne vzrástla. Predaj elektronických cigariet medziročne vzrástol o 200 % a nárast predaja nikotínových vrecúšok predstavoval 57 %.

Keďže v súčasnosti podľa rezortu financií neexistuje ucelený rámec kontroly ich predaja a časť produktov môže byť nelegálna, resp. zdraviu škodlivá, navrhuje zaviesť systém evidencií na obchodovanie s predmetnými tovarmi, vrátane kontroly ich distribúcie a predaja na diaľku. Výkon kontroly nad tovarom súvisiacim s tabakovými výrobkami sa zverí colným úradom.

Jednotlivé ustanovenia novely nadobudli a nadobúdajú  účinnosť postupne 1. novembra 2024, 1. februára 2025, 1. januára a 1. februára 2026.

DO zákona sa od 1.2.2025 dopĺňa § 19aa, ktorý presne definuje bezdymový tabakový výrobok. Za bezdymový tabakový  výrobok s obsahom tabaku sa považuje výrobok , ktorý sa nespotrebúva počas horenia

    • Je možné použiť na inhaláciu bez horenia prostredníctvom zahrievacieho zariadenia,
    • žuvacím tabakom alebo
    • šnupavým tabakom.

Za bezdymový tabakový výrobok sa na účely zákona považuje aj výrobok, ktorý pozostáva výlučne alebo čiastočne z inej náplne ako tabak, pričom

    • základom dane pri takom bezdymovom tabakovom výrobku, ktorý možno použiť na inhaláciu bez horenia prostredníctvom zahrievacieho zariadenia, je množstvo náplne, ktorá je obsahom bezdymového tabakového výrobku vyjadrená v kilogramoch zaokrúhlená na tri desatinné miesta a daň sa vypočíta ako súčin základu dane a sadzby dane
    • základom dane pri takom bezdymovom tabakovom výrobku, ktorý nemožno použiť na inhaláciu bez horenia prostredníctvom zahrievacieho zariadenia a možno ho použiť ako žuvací tabak alebo šnupavý tabak, je množstvo náplne, ktorá je obsahom bezdymového tabakového výrobku vyjadrená v gramoch zaokrúhlená na tri desatinné miesta a daň sa vypočíta ako súčin základu dane a sadzby dane

Zákon  v ustanoveniach § 19aa definuje všetky podmienky predaja tohto typu  tabakového výrobku, spolu s formou predaja na diaľku.
Daňové zaťaženie z týchto výrobkov je účinné od 1.2.2025 – sadzba dane 0,2 Eur za mililiter , daň za nikotínové vrecúško 0,10 EUR za gram. V roku 2027 sa daň na tieto výrobky zvyšuje na 0,30 Eur za mililiter a 0,20 EUR za gram.

Novela zákona tiež upravuje sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov k 1.2.2026. Spotrebná daň z tabaku bude 177,00 eur za kilogram, z cigary a cigarky 139 eur za kilogram a z cigarety 102,50 eur za tisíc kusov. Od 1.2.2028 sa spotrebná daň z tabaku zvýši na 209,50 eur za kilogram a z cigarety na 113,50 eur za tisíc kusov.

Novelou sa tiež  mení ustanovenie § 44 o vrátení dane, podľa ktorého  
daň z tabakových výrobkov preukázateľne zdanených na daňovom území možno vrátiť
oprávnenému príjemcovi alebo osobe podľa § 12 ods. 1 písm. h), ak majú takéto tabakové výrobky a tieto tabakové výrobky sú znehodnotené alebo zničené pod dozorom colného úradu; k daňovému priznaniu oprávnený príjemca alebo dovozca tabakových výrobkov priloží úradný záznam o zničení kontrolných známok a úradný záznam o zničení spotrebiteľských balení tabaku, cigár alebo cigariek alebo spotrebiteľských balení cigariet.

Preukázateľne zdanenými tabakovými výrobkami na účely tohto zákona sú tabakové výrobky, ak platba dane z týchto tabakových výrobkov bola vykonaná podľa osobitných predpisov alebo započítaná s vrátením dane. Za preukázateľne zdanené tabakové výrobky sa považujú aj tabakové výrobky v daňovom voľnom obehu, ktorých zdanenie je doložené dokladom potvrdzujúcim ich nadobudnutie za cenu s daňou a dokladom potvrdzujúcim zaplatenie dane v cene tabakových výrobkov.

Vrátenie dane si osoba uvedená v § 13 ods. 2 uplatní v tom zdaňovacom období, v ktorom tejto osobe vznikol nárok na vrátenie dane, ak do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania má doklad podľa odseku 1, 2 alebo odseku 3. Ak osoba uvedená v § 13 ods. 2, ktorá má nárok na vrátenie dane, nemá doklad podľa odseku 1, 2 alebo odseku 3 do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom nárok na vrátenie dane vznikol, nárok na vrátenie dane si uplatní v zdaňovacom období, za ktoré tento doklad priloží k daňovému priznaniu, v ktorom si uplatňuje vrátenie dane. Osoba neuvedená v § 13 ods. 2 si vrátenie dane uplatní po splnení podmienok podľa odseku 1, 2 alebo odseku 3 v zdaňovacom období, v ktorom jej vznikol nárok na vrátenie dane. Vrátenie dane si možno uplatniť najneskôr  do štyroch rokov od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vznikol nárok na vrátenie dane.

Ak bola v lehote na vrátenie dane podľa odseku 5 zaslaná výzva na odstránenie nedostatkov daňového priznania alebo dodatočného daňového priznania, lehota na vrátenie dane podľa odseku 5 odo dňa doručenia tejto výzvy neplynie, a to až do dňa odstránenia nedostatkov alebo do dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia vydaného podľa osobitného predpisu.9a) Colný úrad daň vráti do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, a to vo výške dane uvedenej v právoplatnom rozhodnutí.
ekoposs+

Adresa

ekoposs+, s.r.o.
Sadová 3/A,
905 01 Senica